Search
Close this search box.

Legyen biztonságosabb az Újvidék tér környéke!

Ki ismerheti alaposabban egy környék közlekedési problémáit és szükségleteit, mint a helyi lakók? A SUNRISE projekt első, törökőri lakossági workshopján az is kiderült, hogy rengeteg konstruktív ötlet is van a fejekben. 

Lakókörnyék extrákkal: balesetveszély és túl sok autó

Törökőr prolématérképén az Újvidék tér környéke markánsan rajzolódik ki. A törökőri lakosság véleményét tükröző felmérés szerint a téren és a környező utcákban, tágabb értelemben a Róna-Mexikói-Thököly-Egressy utak által határolt területen a csendes, nyugodt, zöld lakóövezethez kapcsolódó elvárások és a túl nagy autóforgalom konfliktusai okozzák a legtöbb gondot: balesetveszély, szabálytalan parkolás, túl sok autó a kis utcákon.  

SUNRISE projekt keretében márciusban megtartott közösségi tervezésen a projekt szervezői arra keresték a választ, hogyan érvényesülhetnek az itt élők érdekei, hogyan lehet biztonságosan az óvodába, bölcsődébe, iskolába szállítani, kísérni a gyerekeket, mitől lesz a tér játékra, szórakozásra, kikapcsolódásra alkalmas.

Fekvőrendőr, rollertároló, munkahelyi parkolók

Hogyan javítható a közlekedésbiztonság? Elterelhető-e az átmenőforgalom? Hol parkoljanak a közeli irodák dolgozói? A résztvevők rengeteg konstruktív javaslattal álltak elő a kérdésekre.

Kiderült, hogy óriási igény lenne a területet átszelő Szugló utca forgalmának csillapítása, a résztvevők például egész kereszteződések kiemelését, jól látható burkolati jelek felfestését javasolták. A környékbeli kisebb utcákban is szükség lenne a régi, ma már nem szabványos fekvőrendőrök felújítására, hogy tényleg lassítsák az autókat. 

Közösségi mobilitástervezés, 2018. 03.21.

Nagy lépés lenne a biztonság felé a Bölcsőde utcán, éppen a bölcsibe vezető úton a hiányzó járdaszakasz megépítése. 

Hiányzik a járda a Bölcsőde utcában

A Fűzfő utca lakói egészen konkrét tervekkel érkeztek. Az utca ugyanis olyan keskeny, hogy nem elegendő a garázskihajtókat szabadon hagyni, út szélén szemben (szabályosan) parkoló autók is akadályozzák a kihajtást, emiatt a jelenleginél több szakaszon kéne tehát tiltani a parkolást. 

Konkrét tervek is születtek a közösségi tervezés során

Követendő jó példákat is megosztottak a résztvevők a parkolási gondok orvoslására. A kis utcák parkolási terhelése csökkenthető, ha a közeli nagyobb irodaházak saját területükön biztosítanak parkolóhelyet a dolgozóiknak. Épp itt a környéken, a Belügyminisztérium egy telephelyén ezt már sikerült kilobbizni, érdemes további munkahelyeket is rávenni erre. 

Az Újvidék téri iskola közlekedési problémáinak megoldásai közt megismerhettünk olyan filléres, akár azonnal megvalósítható lépéseket, mint a rollertároló, vagy a korlátozott idejű parkolás, ami éppen arra elég, hogy a szülő kirakja a kocsiból, vagy bekísérje a gyereket a suliba.

Kocsival a suliba

Felmerült a teljes terület lakó-pihenő övezeti átsorolása is. Ez főként szervezési kérdés, kis beruházásigénnyel, ami sok problémára adna egyszerre megoldást: az utcák egyirányúsításával elterelhetné az átmenőforgalmat, a sebességkorlátozás pedig növelné a biztonságot.   

Hogyan tovább az ötletekkel?

A workshop célja a szabad ötletelés, az ötletek gyűjtése volt. A következő lépés az ötletek megszűrése, amihez a kerületi és a fővárosi önkormányzat szakmai egyeztetése is szükséges.

A megvalósítható ötletek közül a legjobbakat a Törökőr Tanácsadó Testület segítségével a helyi lakosság fogja kiválasztani. 

A megvalósítás, kivitelezés már a Zugló Önkormányzatának feladata lesz, amit a SUNRISE projektben erre elkülönített, közel 20 millió forintos keret biztosít. 

A közös tervezés folytatódik!

2018 tavaszán két további tervezési alkalom lesz még a projekt keretében.

A következő közös tervezés időpontja: április 11. 16:30-19:30 Helyszíne: Szent István Király Zeneművészeti Iskola, Columbus u. 11.

Továbbiak

Kapcsolódó Hírek