Csökkenthető-e az autóforgalom?

Csökkenthető-e az autóforgalom? Ez a fenntartható közlekedést szorgalmazó mindenféle kezdeményezés, miniprojekt, kutatás és szakpolitikai lépés alapkérdése.

Hová tegyük a kocsit?

Ahogy Zuglóban sok helyen, úgy Törökőrön is a közlekedési, területhasználati problémák nagy részét a parkoló autók okozzák. Néhány példa:

  • Az Újvidék téri suli előtt reggelente a torlódás és a balesetveszély a legfőbb jellemző, hiszen sokan autóval hozzák a gyereket suliba, a biztonságos kiszállóhely pedig kevés.
Csak kirakom itt a gyereket, pár perc az egész!

Csak kirakom itt a gyereket, pár perc az egész!

  • A Fűzfő utca lakói gyakran nem tudnak kikanyarodni saját, a magánterületükön fenntartott garázsaikból a keskeny utcában, közterületen  parkoló autóktól.

 

 

Fűzfő utca: túl keskeny az utca a parkoláshoz

Fűzfő utca: túl keskeny az utca a parkoláshoz

  • Az Újvidék tér környéke és a Pillangó park tulajdonképpen P+R területként működik. A külső kerületekből, agglomerációból érkezők kihasználva az ingyenes közterületi parkolást itt teszik le az autóikat, és szállnak át a belváros felé a tömegközlekedésre. A helyi lakók alig találnak helyet maguknak.
  • Gyakori a zöldfelületekre, út menti zöldsávokra parkolás. Az eredmény: pusztuló növényzet, talajerózió, kiteknősödött felületek,  saras pocsolyák, porszennyezés, sivár utcakép. Ismerős?
A zöldsáv a múlté

A zöldsáv a múlté

  • Az úttest szélén sűrű sorban (amúgy szabályosan) parkoló autók miatt az úttestre lépő gyalogosok szinte a semmiből, váratlanul bukkannak fel. Ez például a játszóterek közelében, ahol gyerekek szaladgálnak, különösen balesetveszélyes. Nem beszélve arról, hogy a helyhiány miatt sokszor az utcasarkokat is befoglalják a szabálytalanul parkolók.

 

A fizetős övezet kiterjesztése jó megoldás adott területen, de nem oldja meg magát a problémát, csak áthelyezi máshová.  Fontos tudni, a fizetős pakolóövezetek kijelölése fővárosi hatáskör, a kerület legfeljebb javaslatot tehet. De ettől a tudástól nem lesz könnyebb az itt lakók élete.

Változásra, az autóforgalom csökkentésére van szükség.

Akkor mégis, mit lehet tenni?

A jó hír, hogy rengeteg mindent, és sok jó ötlet született itt helyben is. A kevésbé jó, hogy a változáshoz a városok vezetőinek valódi szándéka, kitartó és összehangolt munka, a közlekedés szereplőinek bevonása szükséges. Nem lesz könnyű, de jól célzott akciókkal gyors eredményt lehet elérni.

A SUNRISE projekt nemzetközi partnere jó példát mutat az autóforgalom helyi csökkentésére. Jeruzsálem egyik kerületében, Baka városrészben az önkormányzat és a környezetvédelmi minisztérium összefogásával sétáló sulibusz kampány és oktatóprogram indult. A cél az volt, hogy népszerűsítsék a gyalogos közlekedést az iskolák környékén. A siker nem maradt el. Míg a kampány előtt a szülők 87%-a vitte autóval suliba a gyereket, néhány hónap kampány után ez az arány már csak 54%, és sokkal többen sétálnak reggelente az iskolába. Azaz, a reggeli suli körüli csúcsforgalom 33%-kal csökkent! Ezt az arányt itt Törökőrön is örömmel fogadnánk.

A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)

2019-09-24T16:20:38+00:00