Mozgalmas két hét az egyesített Újvidék téren
Esővel búcsúzott május 4-én a szomszédünnep résztvevőitől az egyesített Újvidék tér, de a jó hangulatot ez sem tudta elmosni. A buli mellett a Szugló utca ezen szakaszának bő másfél hetes lezárása rengeteg tanulsággal, információval, visszajelzéssel szolgált. Az akcióval sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy a közterek használatakor sokféle igény merül fel, és érdemes újragondolni a városi terek működését.
Április 24. és május 5. között a zuglói önkormányzat kezdeményezésére autómentes köztérré alakult a Szugló utca Újvidék teret átszelő szakasza, ahol április 27-én a Föld napját, május 4-én a jó szomszédságot ünnepelhették az idelátogatók.
Miért éppen az Újvidék tér?
Az ötlet és megoldási javaslat a Törökőrön 2017. óta zajló közösségi tervezés során merült fel. A teret kettévágó útszakasz veszélyességét sokan említették a közlekedési problémák feltérképezésénél, de a Szugló utca szökőút funkciója is felmerült panaszként.
A problémát beazonosítva döntött az önkormányzat arról, hogy kísérletképpen ideiglenesen eltereli az autóforgalmat erről a Szugló utca ezen szakaszáról, miközben többféle módon monitorozza az új forgalmi rend hatását: forgalomszámlálással, kérdőívekkel, személyes beszélgetésekkel és a facebookon, e-mailen beérkező észrevételek, érvek, ellenérvek, érdekütközések összesítésével és vizsgálatával.
Az felmérések és az eredmények kiértékelése még folynak, de az már egyértelműen látszik, hogy a változás erős reakciót váltott ki a szűkebb és tágabb értelemben vett környéken lakókból. Sokan nagyon szeretnék, hogy maradjon autómentes ez a szakasz, nőtt a közlekedésbiztonság szubjektív érzete, a rendezvényeknek is köszönhetően élénkült a tér közösségi élete. Megjelent ugyanakkor egy határozott ellenzőtábor is, akik a parkolási lehetőségek csökkenése, az autók lassabb haladása és az Újvidék tér körül futó útszakaszok megnövekedett forgalma miatt szólalnak fel. Érdekes módon ebben a téren lakók véleménye is erősen szór.
Puszi és Pá! zónák: szeretik is, nem is
A tér közepének lezárásával párhuzamosan az Arany János iskola előtti parkolási rend is ideiglenesen megváltozott. Úgynevezett Puszi és Pá zónák kijelölésével tesztelte az önkormányzat, hogy csökkenthető-e az iskolakezdéskor kialakuló reggeli torlódás. Az országban több helyen jól működő Puszi és Pá zónák az autóval érkező gyerekek gyors kiszállását, a szülők gyors továbbhaladását szolgálják, használatuk természetesen önkéntes. A rendszer újdonsága és a megszokott reggeli parkolóhelyek megszűnése, valamint a Szugló utca megváltozott forgalmi rendje miatt egyelőre szintén megoszlanak a vélemények erről is, de még nem késő véleményt nyilvánítani.
Hogyan tovább?
A tesztidőszak célja az volt, hogy tapasztalataival hozzájáruljon a Róna utca-Thököly út-Mexikói út-Egressy út közti terület hosszabb távú, az utcák forgalomcsillapítását szolgáló tervezéshez, és felhívja a figyelmet egy kezelendő problémára. A kísérlet alkalmat ad arra, hogy az önkormányzat és a lakosság közös gondolkodást kezdjen a tér és a környék további sorsáról.
A régi forgalmi rend visszaállása után elkezdődik az adatok feldolgozása, a kérdőívek kiértékelése, valamint tovább folytatódik a szakmai egyeztetés független közlekedési szakértőkkel, a Budapest Közúttal, az önkormányzat belső szakembereivel és az érintett intézmények vezetőivel. Az önkormányzati döntéshozók ezek alapján komplex döntéselőkészítő anyagot kapnak.
Ez időre búcsúzik az egyesített Újvidék tér. Hogy végleg-e, az a kerület döntéshozóitól függ.
A projekt a Duna Transznacionális Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.
A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)
Továbbiak