Közös tereink – Forgalomcsillapítás lakóövezetekben

Városainkban a közös tereknek sokféle szerepet kell betölteni: rohanunk a munkába, ügyet intézni, itt töltjük a szabadidőnket, sétáltatjuk a kutyát, toljuk a babakocsit vagy andalgunk a szerelmünkkel, kocogunk, turistáskodunk, bámészkodunk, találkozunk a barátainkkal és a biztosítási ügynökünkkel… Közlekedünk autóval, gyalog, biciklivel, kerekesszékkel.

Értékes közterek, közösségi helyszínek

A modern várostervezés és városmenedzsment már felismerte, hogy a közterek értékesebbek annál, semhogy kizárólagosan átengedjük őket az autóforgalomnak. A 70-es, 80-as években sok nyugat-európai nagyváros esett abba hibába, hogy mindent a motorizált a közlekedésnek, az átmenőforgalomnak rendelt alá, aminek sok történelmi belváros, kulturális és építészeti érték esett áldozatul. Az utóbbi évtizedekben a tervezők intenzíven dolgoznak azon, hogy az utakat, tereket visszaadják a helyieknek, a turistáknak, a zöldterületeknek, a kultúrának, a gasztronómiának és a kereskedelemnek.

A korszerű várostervezésnél egyértelmű alapelv az is, hogy  a lakóutcákon a pihenő, szabadidős funkciók és a gyalogosok biztonsága élveznek előnyt, ez pedig együtt jár az autósforgalom lassításával, szelídítésével. Ügyes tervezéssel mindennek juthat hely: elfér a zöldfelület, biztonságos a gyalogosközlekedés, lehet bringázni, rollerezni, és az autókat sem kell száműzni.

Hogyan? Nézzük a tippeket!

Kevesebb autósáv

Törvényszerű: minél szélesebb az út, annál nagyobb a sebességgel haladnak az autók. Az úttest autók számára fenntartott részeinek szűkítése, az autósávok átalakítása:
• automatikusan lassítja a forgalmat,
• biztonságosabb lesz az átkelés az úttesten,
• több hely jut a gyalogosoknak,
• helyet adhat biciklisávok kialakítására,
• a közösségi közlekedés saját sávot nyerhet,
• mindez zöld szigetekkel, fákkal, bokrokkal tarkítva az csökkenti optikai szélességet, ami további lassításra ösztönzi a vezetőket.

 

Kevesebb autósáv, több zöld

Kevesebb autósáv, több zöld

 

Körforgalom

A kereszteződésekbe telepített körforgalom úgy lassítja az autók sebességét, hogy közben biztosítani tudja a forgalom folyamatosságát, nem okoz fennakadást, forgalmi dugót, a gyalogosok számára pedig segíti a biztonságosabb átkelést. Nem kell feltétlenül hatalmas műszaki beavatkozásra gondolni, vannak példák egészen szerény méretű körforgalmakra.

Mini körforgalom

Mini körforgalom

Szakaszos útszűkítés, sávterelés, kanyargósítás

A lakóövezetekben egy-egy kisebb útszakasz leszűkítése is elég lehet ahhoz, hogy csökkenjen az autók sebessége.
A kanyargósan vezetett sávokon szintén lassabban, óvatosabban haladnak a sofőrök.

Szakaszos útszűkítés

Szakaszos útszűkítés

Kanyargósan vezetett sávok: visszafogják a sebességet

Kanyargósan vezetett sávok: visszafogják a sebességet

 

Az utcasarkok “kihegyezése”

Minél nagyobb ívű a kanyar, az autós annál nagyobb sebességgel veszi be. A kereszteződésekben a járdák sarkainak kihegyezése – azaz, amikor a sarok íve minél kisebb átmérőjű körívet rajzol – szintén a sebesség visszafogására ösztönöz.

Utcasarkok kihegyezése

Utcasarkok kihegyezése

Lassíts!

Autóban ülve mindig kisebbnek tűnik a sebesség. A legtöbb autós nem szándékosan hajt gyorsan, ezért sokszor elég a figyelmeztetés: lassíts! Az aktív sebességmérő táblák, a közvetlen, azonnali visszajelzés az aktuális sebességről ebben segít.

A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)

2019-09-24T16:28:33+00:00