A lakóövezet legyen a közlekedésben is lakóövezet

A SUNRISE projektben alakuló mobilitásfejlesztési miniprojektek további tervezési irányáról döntött a Törökőr Tanácsadó Testület július 2-ai ülésén.

A projekt probléma-, igény- és megoldásgyűjtő szakaszában közel 700 (időnként egymásnak ellentmondó, sokszor egymással átfedésben lévő) lakossági észrevételből 18 projektkoncepciót fejlesztett a projekt szakmai partnere a Mobilissimus Kft.

Az igények nyilvánvalóan bőven meghaladják a projekt kereteit, ezért többkörös egyeztetés, hivatali és Tanácsadó Testületi szűrés és priorizálás szükséges a végleges kiválasztás, azaz a lakossági szavazás előtt.

A Tanácsadó Testület  elé kerülő 18 projektkoncepció alapvető dilemmája, hogy a rendelkezésre álló, véges forrást egy kisebb területre koncentrálva (pl. az Újvidék tér környékén) valósítsa meg az Önkormányzat, vagy inkább teljes Törökőr területén egyenletesebb eloszlásban.

Újabb döntési pont, hogy vannak olyan projektkoncepciók, amelyek ha megvalósulnak, akkor más fejlesztések már nem indokoltak. Ilyenek például a kisebb területekre vonatkozó forgalomszabályozási-szervezési koncepciók, azaz lakó-pihenő övezeti besorolás illetve Tempo30-as besorolás. Ezek csökkentik az átmenőforgalmat, így a belső területeken már nem, vagy kevesebb helyen kell egyéb fizikai korlátot, pl. fekvőrendőrt kihelyezni. Ha ebbe az irányba indul tovább a projektek kiválasztása, azzal a drága építési beruházásokból lehet faragni.

A Tanácsadó Testület a nagyobb utak által határolt területi egységekre a komplex változtatások irányába terelné a fejlesztéseket.  Így a projektkoncepciók közül három kiemelt területen javasol forgalomszervezési átalakítást:

  • A Mexikói út, Thököly út, Róna utca és Egressy út közti területen lakó-pihenő övezet kialakítását, ami azt jelenti, hogy az autók maximum 20 km/h-s sebességgel haladhatnak, a gyalogosok, kerékpárosok pedig szabályosan használhatják a teljes útszélességet. Ezzel például olyan helyeken is lehetővé válik a biztonságos gyaloglás, ahol nincs hely járda építésére.
  • Szintén lakó-pihenő övezetbe sorolást javasolnak a Pillangó Park területén.
  • A Mogyoródi út, Francia út, Kerepesi út, Hungária krt. által határolt területen pedig 30-as sebességzóna kialakítását és forgalomcsillapítást.

A fenti döntés alapvetően határozza meg a további tervezési irányokat, de még így is rengeteg olyan ötlet, igény érkezett, amelyek ebben a koncepcióban is, de önállóan is megállják a helyüket.

A bennmaradó projektek igazi nagy versenye,  lakossági szavazás 2018 őszén lesz.

A testületi ülés emlékeztetőjét itt olvashatják.

A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)

2019-09-24T16:24:52+00:00