Nyáron indulnak a közlekedésbiztonsági beruházások Törökőrön

Sok víz lefolyt a Rákos-patakon 2017 ősze óta, amikor a SUNRISE projektben elkezdődött a törökőri fenntartható közlekedési fejlesztések közösségi tervezése. Az már az elején világos volt, hogy hosszú folyamat lesz, amíg a problémákból, ötletekből fizikai a megoldások születnek. Idén nyáron végre tényleg elindulnak a helyiek ötletei és döntése alapján kiválasztott kisebb beruházások, és amik egy picit jobbá teszik majd a törökőri utcákat.

De lássuk, pontosan mik is ezek?

Dobogón: Biztonságban a suliba, oviba, bölcsibe

A probléma

Az Arany János Iskola környékén reggelente a nagy forgalom és a parkoló autók miatt veszélyes szituációk alakulnak ki. A cél, hogy a környezetkímélő, kerékpáros, gyalogos közlekedési formák előnyt élvezzenek, emellett az autóval érkezők gyors továbbjutását is segítsük.

A Bölcsőde és Újvidék utcákban az autók gyakran felállnak a zöld sávra, a fűre, járdára. A Bölcsőde utcában a járda hiánya veszélyes, de kicsi a hely, járdát csak a zöldterület pusztításával lehetne építeni.

Az Emma utcában, az óvoda környezetében az Emma utca másik oldalán lévő irodaépület dolgozóinak autói miatt sokszor a szülők nem tudnak megállni az óvoda közelében.

Az Újvidék tér közelében található oktatási intézmények extra figyelmet érdemelnek, a közlekedésbiztonság itt elsődleges.

Tervezett műszaki megoldások

1. Szugló-Emma utca átkelés és parkolózóna az ovi mellett

Sok víz lefolyt a Rákos-patakon 2017 ősze óta, amikor a SUNRISE projektben elkezdődött a törökőri fenntartható közlekedési fejlesztések közösségi tervezése. Az már az elején világos volt, hogy hosszú folyamat lesz, amíg a problémákból, ötletekből fizikai a megoldások születnek. Idén nyáron végre tényleg elindulnak a helyiek ötletei és döntése alapján kiválasztott kisebb beruházások, és amik egy picit jobbá teszik majd a törökőri utcákat. De lássuk, pontosan mik is ezek? Biztonságban a suliba, oviba, bölcsibe Az Arany János Iskola környékén reggelente a nagy forgalom és a parkoló autók miatt veszélyes szituációk alakulnak ki. A cél, hogy a környezetkímélő, kerékpáros, gyalogos közlekedési formák előnyt élvezzenek, emellett az autóval érkezők gyors továbbjutását is segítsük. A Bölcsőde és Újvidék utcákban az autók gyakran felállnak a zöld sávra, a fűre, járdára. A Bölcsőde utcában a járda hiánya veszélyes, de kicsi a hely, járdát csak a zöldterület pusztításával lehetne építeni. Az Emma utcában, az óvoda környezetében az Emma utca másik oldalán lévő irodaépület dolgozóinak autói miatt sokszor a szülők nem tudnak megállni az óvoda közelében. Az Újvidék tér közelében található oktatási intézmények extra figyelmet érdemelnek, a közlekedésbiztonság itt elsődleges. Tervezett műszaki megoldások: Szugló-Emma utca átkelés és parkolózóna az ovi mellett Forgalomcsillapító küszöböt felújítják az Emma-Szugló utca sarkán, a küszöb előtt kb. 10 m-re korlátozott idejű parkolóhelyet jelölnek ki az autóval érkező szülőknek: innen bekísérhetik a csemetét, de átöltözés és puszi után át kell adni a helyet a következőknek. Bölcsőde utca forgalomcsillapítás és korlátok A bölcsi elé 4 db U-alakú korlát kerül, ez védi a zöldsávot, a bejárattal szemben az úttestre helyezett kiemelt küszöb pedig tovább lassítja az autókat, és megkönnyíti a babakocsis, rolleres, bringás érkezést. Szugló utca: a kiemelt küszöb Újvidék tér közepén, megkönnyíti az átkelést A tér két fele közötti biztonságos átkelést segíti a kiemelt küszöb és a sávszűkítés. Nem olyan erős védelem, mint egy zebra, de a gyorshajtókat lelassítja, az előtte-utána kihelyezett megállni tilos táblák pedig beláthatóvá teszik magát az átjárót, azaz nem két parkoló autó közül tűnik fel váratlanul a gyalogos. Zebra kiemelése az Arany János sulinál A hagyományos zebrát megemelik, vagyis térben és vizuálisan is ki fog emelkedni a környezetéből, növelve az átkelés biztonságát. Tábornok utca és környéke, vasúti aluljáró A Tábornok utca környékén két projekt is dobogón végzett. A probléma itt az, hogy az egyébként csendes, intézményi és lakóövezet kis utcái népszerű kerülői a Hungária körúti dugóknak. Az egyenes szakaszokon jellemző a gyorshajtás, a vasúti aluljáró két végén – a Mexikói úton és a Francia utcán - pedig a bringás és gyalogos áthaladást kell biztonságosabbá tenni. Tervezett műszaki megoldások Az egész terület 30-as zónává alakul, a fizikai forgalomcsillapító megoldások pedig a gyorshajtás ellen jók. Az utcasarkok kiszélesítésével, a sávok helyenkénti szűkítésével a gyalogosátkelés lesz biztonságosabb, ami az itt található iskola, bölcsőde, védőnői szolgálat miatt fontos. A Tábornok utca végén a vasút alatti átjáró előtt a Francia úti betorkollásnál kiemelt lassító küszöb lesz. Az aluljáróban és a betorkollásokban javítják a burkolatot, a Mexikói úti zebrát pedig újrafestik. SUNRISE kronológia 2017 ősz – elindul a problémák feltérképezése online és élő módszerekkel (CIKKEKET LINKLNI), megalakul a Törökőr Tanácsadó Testület 2018 eleje – kész a problématérkép, indulhat az ötletelés a megoldásokról 2018 tavasz – séták, bejárások, élő találkozók a helyiekkel, ötletgyűjtés, lehetséges megoldások tárháza 2018 tavasz- nyár – a szakmai csapat és a TTT megvizsgálja, a megoldási javaslatokból mi releváns, és megvalósítható 2018 ősze – körvonalazódik 8, a fenntartható közlekedést segítő miniprojekt (LINK), amiből a helyi lakosok, a Törökőrön közlekedők választhatnak (cikklinkek) 2018/2019 tél – szavazás: a 3 nyertes projekt suli, tábornok 2 db 2019 elejétől 2020 tavasz – műszaki tervezés, a projektek részletezése, pontosítása a TTT segítségével, hatósági egyeztetések, engedélyek beszerzése (közben nehezítő, lassító tényezők: parlamenti, EU és önkormányzati választások) 2020 nyár: kivitelezés, a munkákat Zugló saját műszaki cége, a Zugló Zrt. végzi
Forgalomcsillapító küszöböt felújítják az Emma-Szugló utca sarkán, a küszöb előtt kb. 10 m-re korlátozott idejű parkolóhelyet jelölnek ki az autóval érkező szülőknek: innen bekísérhetik a csemetét, de átöltözés és puszi után át kell adni a helyet a következőknek.

2. Bölcsőde utca forgalomcsillapítás és korlátok

A bölcsi elé 4 db U-alakú korlát kerül, ez védi a zöldsávot, a bejárattal szemben az úttestre helyezett kiemelt küszöb pedig tovább lassítja az autókat, és megkönnyíti a babakocsis, rolleres, bringás érkezést.

3. Szugló utca: a kiemelt küszöb Újvidék tér közepén, megkönnyíti az átkelést

A tér két fele közötti biztonságos átkelést segíti a kiemelt küszöb és a sávszűkítés. Nem olyan erős védelem, mint egy zebra, de a gyorshajtókat lelassítja, az előtte-utána kihelyezett megállni tilos táblák pedig beláthatóvá teszik magát az átjárót, azaz nem két parkoló autó közül tűnik fel váratlanul a gyalogos.

4. Zebra kiemelése az Arany János sulinál

A hagyományos zebrát megemelik, vagyis térben és vizuálisan is ki fog emelkedni a környezetéből, növelve az átkelés biztonságát.

 

A nyerő páros: Tábornok utca és környéke, vasúti aluljáró

A Tábornok utca környékén két projekt is dobogón végzett, ezeket együtt érdemes átnézni.

A probléma

Az egyébként csendes, intézményi és lakóövezet kis utcái népszerű kerülői a Hungária körúti dugóknak. Az egyenes szakaszokon jellemző a gyorshajtás, a vasúti aluljáró két végén – a Mexikói úton és a Francia utcán – pedig a bringás és gyalogos áthaladást kell biztonságosabbá tenni.

Tervezett műszaki megoldások

1. Tempo 30, útszűkítés

Az egész terület 30-as zónává alakul, a fizikai forgalomcsillapító megoldások pedig a gyorshajtás ellen jók. Az utcasarkok kiszélesítésével, a sávok helyenkénti szűkítésével a gyalogosátkelés lesz biztonságosabb, ami az itt található iskola, bölcsőde, védőnői szolgálat miatt fontos.

2. A vasúti átjáró környezete biztonságosabb lesz

A Tábornok utca végén a vasút alatti átjáró előtt a Francia úti betorkollásnál kiemelt lassító küszöb lesz. Az aluljáróban és a betorkollásokban javítják a burkolatot, a Mexikói úti zebrát pedig újrafestik.

 

 

Egy kis visszatekintés: SUNRISE kronológia

2020-06-10T18:00:36+00:00