Bécsben járt a Törökőr Tanácsadó Testület, hogy megtekintsen néhány izgalmas városi fejlesztést, kis és nagy léptékűt. Képes beszámoló következik.
A Hauptbahnhof és környéke
Úgy kezdtük, hogy az önkormányzat közlekedésmérnök munkatársa adatokkal spékelt ismertetőt tartott a Hauptbahnhofról. Megtudtuk például, hogy 2009. és 2014. közt épült, a költségek időközben a tervezett másfélszeresére nőttek, végül egymilliárd euróba került. Átmenő rendszerű pályaudvar, ami meggyorsítja a vonatok áthaladását, és jóval kisebb helyigényű, mint a Budapesten ismert fejpályaudvarok.
Aztán a környéken folytattuk a bejárást. A pályaudvart övező hatalmas, egykori rozsdaövezetben hatalmas fejlesztések indultak. A kompakt város koncepcióját követve irodák, lakások, kereskedelmi egységek, iskolák, kollégiumok, parkok foglalják el a területet.
A képekre kattintva nyílik a galéria:
Lakhatás, lakhatás, lakhatás
Azt tudjuk, hogy Bécs rendre elnyeri a legélhetőbb város címet, de úgy tűnik, ezt mások is tudják: szűk 20 év alatt 20%-kal nőtt a lakosság. A város ezért – Budapestről nézve legalábbis – elképesztő mértékű lakásépítési programot visz. Csak az új pályaudvar szűk környezetében 5000 lakás épül, magán és bérlakások vegyesen.
A nagy építések közben nem hanyagolják el a régi épületeket sem.
A lakhatás kérdését hivatott kezelni a vadiúj Seestadt városrész is. Ide először is kihozták a metrót, majd, amikor már megvolt a kapcsolat a belvárossal, akkor kezdték felhúzni a 20 ezer embernek otthont adó lakónegyedet. Egyelőre kicsit falanszterszerű a félkész, szupermodern negyed a kukoricaföldek szomszédságában. De hát pár száz éve még Zugló is egy erdő volt…
- Komposztvécé közterületen. Teszteltük, abszolút használható.
- Így is kinézhetnek az 50-es években épült szociális bérlakások
- Szociális bérlakások
- Seestadt lakóházai
- Péntek délutáni forgalom Seestadtban: néhány bringás és rolleres
- A See, amiről Seestadt a nevét kapta
- Mintha egy nyaralóhelyen lennénk
- Közösségi kert az új lakónegyedben, ez akár Zuglóban is lehetne…
- Seestadt saját közbringarendszere
- Végül is egy ultramodern lakótelep
- Fatörzsvédelem dizájner módra
- Szuperdizájnos ücsörgő Seetadtban
Történelmi városrészek otthonosan
A rozsdaövezetek hasznosítása és a zöldmezős gigaberuházások mellett azért mégiscsak az érdekelt minket leginkább, hogyan lehet szervezéssel, kis lépésekkel, élhetőbbé és otthonosabbá tenni a várost. A Mariahilferstrasse gyalogosbarát átalakítását, a környező kis utcák lakóközösségei által kialakított minioázisokat, barátságos buszmegállókat, ivóvízkutakat itthon is könnyen el tudjuk képzelni.
- Igyál vizet! (Bécs fizet)
- Zöld megálló: a ládákból vadszőlő kapaszkodik, hogy beárnyékolja a megállót. Mondjuk itt pont egy árnyas fa alatt van az egész.
- Parkolók és autók helyett sakkverseny a téren
- Tájékoztatásból ötös! Informatív, érthető molinók a köztérfejlesztésről a köztéren
- Mariahilfer strasse: sok hely a bringának, még több a gyalogosnak, bejöhet az autó is, ha itt van dolga, de parkolóhelyre ne számítson. Az üzletek virágoznak.
- Jókora sebességkorlátozás-jelző, erre ne mondhatja senki, hogy nem láttam a táblát
- Mariahilfer strasse: péntek délutáni csúcsforgalom a kávézókban és a fagyisnál, de nem az úttesten
- Gratzloase, vagyis szomszédoázis, a lakók itt lazíthatnak, cseveghetnek. Közgyűlni is OK.
- Szomszédoázis padokkal, virágokkal.
A legmenőbb fejlesztés: ez kapta a Törökőr Tanácsadó Testület nagydíját
Az ilyen játszótéren bebizonyosodik: az életkor az csak egy szám
A képekre kattintva nyílik a galéria:
- A tanulmányút az komoly dolog
- Kígyóhinta
- Akadálypálya
- Már mondtuk, hogy komoly dolog
A tanulmányutat a SUNRISE projekt keretén belül szerveztük.
A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)