Mi ez? – Peti kalandjai

Mi ez? – Peti kalandjai2019-04-17T15:17:46+00:00

Ő itt Peti. Peti 38 éves, közlekedésmérnök. Érdeklődik az emberek véleménye iránt, és rendszeresen kérdezi őket örömeikről, bánataikról. Kövesd Peti kalandjait!

Első kaland

Tomika 8 éves, anyukája minden reggel kocsival viszi az iskolába.

Peti: Tomika, nem akarsz inkább biciklizni a suliba?

Tomika: De igen, de az anyukám sajnos nem engedi. Veszélyesnek tartja, hogy egyedül közlekedjek. Szerinte nincs elég bringaút. És túl nagy az autóforgalom. És azt is mondja, hogy gyorsan mennek az autók. Képzeld el, azt is látta a múltkor, hogy Kati nénit, a legjobb barátnőjét, majdnem elütötte egy autó. Mindketten nagyon megijedtek. Pedig tudod, hogy mivel járnék szívesen?

Peti: Na, mivel?

Tomika: Hát rollerrel! Egy csomó felnőtt barátomnak van rollere. Csakúgy suhannak. Már sokszor kipróbáltam a Belláét, és nekem nagyon megy.

Peti: Szóval akkor szeretnél egy rollert?

Tomika: Igazából az lenne a jó, ha biztonságosak lennének az utak és mindenki kapna rollert, aki kér. Akkor kevesebb lenne az autó az utakon és apukám nem kiabálna folyton a kocsiban. Meg anyukám sem mondaná, hogy lökdösik a buszon, mert azon is kevesebben lennének. Mindenki rollerrel járna és mosolyognának meg integetnének egymásnak, mint a vezetők, amikor elmennek egymás mellett.

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

A CHESTNUT projekt keretében a kerület fenntartható városi mobilitási tervét készítjük elő egy nemzetközi projekt keretében. Ez kiterjed a kerület közlekedési problémáinak feltárására, egyben új célokat is kitűzünk.

A terv a 2030-ig terjedő időszakig tűzi ki Zugló mobilitási rendszerének fejlesztési irányait. A javasolt jövőkép: „Zugló célja olyan mobilitási rendszer kialakítása, mely fenntartható, esélyegyenlő, biztonságos, vonzó, ezáltal hozzájárul a zuglói életminőség javulásához, a kerület fejlődéséhez”.

A motorizált közlekedés térnyerése helyett hangsúlyt kapnak az energiatakarékos és fenntartható közlekedési módok, az aktív (gyaloglás és a kerékpározás) megoldások, a városi élettér funkció kerül előtérbe.

A kerületben a jövőben mindenki biztonságosan, kényelmesen, vonzó körülmények között, fenntartható módon juthat el úticéljához, különös tekintettel a védtelenekre: Tomika és más gyerekek rollerrel vagy biciklivel, de el fognak jutni, ahova szeretnének.

– Zugló útjainak kerékpárosbaráttá tétele, mely mindenki számára vonzó és biztonságos, gyerekektől a felnőttekig. A főbb utak mentén kerékpársávok és kerékpárutak kialakítása. Kerékpáros kapcsolatok javítása a kerületen belül, illetve a szomszédos kerületek és a belváros felé. Rákos-patak menti bringaút fejlesztése.

– 30 km/h övezetek kialakítása, lakóövezetek védelme, a 30-as zónák további fejlesztése és az átmenő forgalom kizárása. Egy csapásra csökken az autóforgalom a lakóövezetekben és válnak biztonságossá és kerékpározhatóvá a kisebb utcák.

 

Második kaland

Petra, 28 éves, három gyermek anyukája, babakocsival közlekedne

Peti: Amikor legutóbb találkoztunk, akkor is babakocsival voltál, de eggyel kevesebben voltatok.

Petra: Igen, lett egy új kicsi, de a babakocsi a régi. Még egy ideig, mert már gondolkozom rajta, hogy lecserélem a kocsit.

Peti: Miért, mi a baj vele?

Petra: A babakocsival semmi, az bírja, én nem bírom. Az emeletről még csak lehozom, már vannak babakocsicipelő izmaim, de az, hogy nem tudom simán áttolni egyik járdáról a másikra az bosszantó.

Peti: Értem, az akadálymentesítésre gondolsz.

Petra: Folyton, de nem szeretnék. Jó lenne, ha ez nem lenne probléma. Járdáról le, járdára fel, a zebrák szét vannak töredezve, és ha még sínek is vannak, akkor kirázom a gyerekből a reggelit, pedig olyan szépen eszik!

Peti: Ennyire rossz lenne a helyzet?

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

A cél Zugló közlekedési rendszerének fejlesztése, ami hozzájárul a kerület közterületeinek élhető, emberközpontú fejlődéséhez. Fel kell deríteni, hogy hol vannak nagy számban gyalogosok, milyen a járdák, gyalogos zónák minősége, van-e közvilágítás, akadálymentesen lehet-e közlekedni. A közterületeket és kereszteződéseket gyalogosbaráttá, akadálymentessé kell tenni.

A kerületben a jövőben mindenki biztonságosan, kényelmesen, vonzó körülmények között, fenntartható módon juthat el úticéljához, különös tekintettel a gyerekekre, idősekre, mozgásukban korlátozottakra, látássérültekre.

Cél a kerület köztereinek, folyamatos, ütemezett fejlesztése a forgalom elől elzárt gyalogos övezetek területének kiterjesztésével a kerület vonzerejének növelésére. A közutak felújításakor a közlekedési funkció mellett kerüljön előtérbe a városi élettér funkció. A felújítások során törekedni kell a komplex szemléletű tervezésre, a felületek újrafelosztására a fenntartható közlekedési módok javára.

A korábbi évtizedek rossz gyakorlata szerint az utak tervezésekor a motorizált közlekedés

igényei domináltak. Javítani kell a gyalogos kapcsolatokat (akadálymentesség, gyaloglási

távolságok rövidítése, szintbeliség előnyben részesítése stb.), csökkenteni kell a közlekedés által elfoglalt területek nagyságát.

El kell érni, hogy Petra és más kismamák a lakóhelyükhöz közel is találjanak pihenőhelyet és biztosítani kell, hogy biztonságosan és kényelmesen eljussanak oda.

  • Korong utca a kiemelt kereszteződésekkel

 

Harmadik kaland

Herr Müller, 48 éves, mindig biciklivel közlekedik

Peti: Jó napot, Herr Müller, csak nem egy új bicikli?

Herr Müller: De, az. Ebből nem engedek. A nagyapám és az apám is biciklivel járt mindenhova, én is biciklire születtem.

Peti: Megértem, én is nagyon szeretem az enyémet, bár az nem ilyen szép, mint ez.

Herr Müller: Persze, nagyon szép, de nem sokáig! Pedig masszív is, mégis szét fogja rázni a sok kátyú meg bukkanó. Nem akarok se autóba, se buszra szállni, de már se a járda, se az úttest nem működik, úgyhogy marad a bicikliút. Ja nem, az nincs.

Peti: Régen sem volt bicikliút.

Herr Müller: Tudod, én ‘89 óta élek Zuglóban, akkor kisebb volt a forgalom, kisebbek az autók, jobbak az utak. A biciklizés akkor még nem számított luxusnak, most viszont egyre inkább: csak az megy forgalomba, akit nem zavar az óriási forgalom. Gyerekkel már nehéz együtt biciklizni, és jól jönne a bringaút mindenkinek.

Peti: Szóval a bicikliút hiányzik a legjobban?

Herr Müller: Persze, nagyon boldog lennék, ha jó minőségű, nekünk dedikált utakon tudnánk tekerni, de én annak örülnék a legjobban, ha sok biciklitámasz lenne a kerületben és bárhova le tudnék parkolni. Szeretek itt élni, befogadtak a helyiek is, de a biztonsági őrökkel a mai napig harcolnom kell, amikor megyek bevásárolni, mert szerintük nem jó helyre kötöm le a biciklimet.

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

Cél, hogy Zuglóban korra és gyakorlottságra való tekintet nélkül bárki dönthessen úgy, hogy kerékpárral indul el a napi dolgára, mert ezt bárhonnan-bárhová könnyedén megteheti biztonságosan és biztonságérzettel, kerülőutak megtétele nélkül. Ez a cél kiterjesztendő a környező kerületekből kerékpárral ingázókra is. Általános cél a kerékpározás elfogadottságának, mindennapi használati arányának és a közlekedés biztonságának a növelése, a konfliktusok csökkentése.

Zugló életében a szabadidős kerékpározás a mindennapok része kell, hogy legyen, a kerületet átszelő zöld folyosókat kerékpárosbaráttá kell alakítani.

Meg kell oldani, hogy kerékpárral a vasutaknál és a főbb kereszteződéseknél kényelmesen át lehessen kelni, a kerékpárkölcsönzés lehetőségeit meg kell teremteni, biztosítani kell Herr Müller és más biciklisek számára a biztonságos és modern kerékpártárolást.

 

Zugló Bringás Stratégiája innen tölthető le

 

Negyedik kaland

Károly, 56 éves, a tömegközlekedés legnagyobb rajongója Budapesten.

Peti: Károly, Ön szerint mi a jó a tömegközlekedésben?

Károly: Azt gondolom, hogy egy olyan nagyvárosban, mint Budapest, ez az optimális közlekedési forma. Az autók dugókat okoznak: az emberek megveszik ezeket a nagy terepjárókat, aztán csodálkoznak, hogy nem férnek el egymástól. Három ilyen kocsi helyén elfér egy csuklós busz, viszont nem három embernek lesz hely, hanem ötvenháromnak.

Peti: Igazából akár százháromnak is. Szóval legyen kevesebb autó és több busz?

Károly: Tudja fiatalember, én világéletemben Zuglóban éltem és mindig buszoztam. Az elmúlt években egyre több embernek lett autója, úgyhogy a buszok elkezdtek késni, nekem meg egyre korábban kellett elindulnom. Az átszállásokkal sincs könnyű dolgom.

Peti: Akkor mégsem a tömegközlekedés a legjobb közlekedési forma?

Károly: Ó, fiam, dehogynem. Tudja, sok kerületben van ám buszsáv, ott csak úgy száguldanak, még a menetrendet is tartani tudják. Én sosem fogok elköltözni Zuglóból, de ha itt is lennének buszsávok, akkor újra időben kelhetnék, hogy beérjek a munkahelyemre. Annak a plusz fél órának igazán örülnék.

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

Zugló elhelyezkedéséből adódóan komoly problémát jelent az átmenőforgalom, mely számos módon gyakorol negatív hatást a kerület életére: rendszeresek a torlódások, zaj- és levegőszennyezés, túlzsúfolt közösségi közlekedés.

További probléma, hogy ezen problémák megoldása nem tartozik önkormányzati kompetenciába, hiszen a közösségi közlekedés vagy a főutak kérdése alapvetően fővárosi hatáskör. Hatékonyabb együttműködésre és koordináltságra van szükség a közlekedés- és városfejlesztés terén dolgozó szereplők (önkormányzati irodák, helyi érdekeltek, lakosság, civil szervezetek stb.) között, kerületi és magasabb szinten egyaránt.

A közösségi közlekedési hálózat jól lefedi Zugló területét. 2014 óta üzemel a FUTÁR rendszer, Budapest közösségi közlekedésének valós idejű forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszere. Az utasok az aktuális forgalmi helyzetről folyamatosan tájékozódhatnak. Orvosolni kell azonban a vasút és a városi közösségi közlekedés közötti kapcsolatok hiányát.

A Thököly úton dedikált buszfolyosó / villamosvonal kialakítására van szükség, hogy Károly és kollégái időben eljussanak munkahelyükre.

  • Zugló vasútállomás, Rákosrendező felújítása, közösségi közlekedési kapcsolataik javítása. (Pl. a 3-as villamos hosszabbítása a XIII. kerület felé tervezett beruházás, ahogy Zugló vasútállomás is egyszer megújul)
  • M2-es metró és a H8-as HÉV összekötése és rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése, mint tervezett fejlesztés
  • M1-es hosszabbítása szintén tervezett fejlesztés
  • Régi buszok / trolik / villamosok cseréje és akadálymentesítése
  • Esetleg meg lehet említeni B+R parkolók kialakítását a fő közösségi közlekedési csomópontoknál, vasútállomásoknál, így a bringa és a közösségi közlekedés kombinálása felveheti a versenyt az autóval. Nem csak a városon belül lehet ez hasznos, de ha mondjuk lenne közbringa Zuglóban, akkor a városon kívülről érkezők felpattanhatnának a vasútállomáson, a HÉVről leszállva egy bringára.

 

Ötödik kaland

Babi néni, 84 éves

Peti: Csókolom, Babi néni, ne segítsek a sok szatyorral?

Babi néni: Szervusz Petikém, de rég láttalak. Nem kell köszönöm, még bírom, csak a térdeim miatt kell megállnom időnként, de amíg síkon vagyok, addig olyan vagyok ám, mint egy nyúl. Tudod, a műtét óta a lépcsőzés az, ami igazán kín, és ha elmegyek bevásárolni – márpedig minden nap mennem kell, akkor azt nem tudom megúszni.

Peti: Hogyhogy nem tudja megúszni?

Babi néni: Tudod, mindenki szidja ezeket a nagy plázákat, de én szeretem, hogy csak egy helyre kell mennem és hát a nyugdíjasnak az a pár forint is számít, amennyivel kevesebbe kerül a tejfel meg a kenyér ezekben a nagy boltokban.

Peti: Dehát mi a baj velük, Babi néni?

Babi néni: Tudod, én HÉV-vel járok, Petikém, és amikor HÉV-ről át akarok szállni a metróra, akkor át kell jutnom az aluljárón, ahol nincs lift. Ez elég nagy akadály a hozzám hasonló idős embereknek. De mondhatnám a Stadionok vagy Mexikói úti metrómegállót: ott is nehéz feljutni a lépcsőn az állomásról.

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

Zugló célja olyan mobilitási rendszer kialakítása, mely fenntartható, esélyegyenlő, biztonságos, vonzó, ezáltal hozzájárul a zuglói életminőség javulásához, a kerület fejlődéséhez. A cél Zugló közlekedési rendszerének fejlesztése, ami hozzájárul a kerület közterületeinek élhető, emberközpontú fejlődéséhez. Fel kell deríteni, hogy hol vannak nagy számban gyalogosok, milyen a járdák, gyalogos zónák minősége, van-e közvilágítás, akadálymentesen lehet-e közlekedni. A közterületeket és kereszteződéseket gyalogosbaráttá, akadálymentessé kell tenni.

A kerületben a jövőben mindenki biztonságosan, kényelmesen, vonzó körülmények között, fenntartható módon juthat el úticéljához, különös tekintettel a gyerekekre, idősekre, mozgásukban korlátozottakra, látássérültekre. Ahol sok a lépcső, liftre van szükség, hogy Babi néni és más rászorulók könnyebben juthassanak el céljukhoz.

  • Fő közlekedési csomópontok akadálymentesítése: Örs vezér tere, Stadionok stb.
  • Metróvonalak akadálymentesítése: M1, M2
  • Erzsébet királyné úti villamosvonal felújítása, akadálymentesítése a 3-as villamoshoz hasonlóan.
  • Zugló vasútállomás akadálymentesítése
  • Jó példa: 2017-től a Route4U – Gurulj szabadon! útvonaltervező alkalmazás segíti a mozgásukban korlátozottakat.

 

Hatodik kaland

Kata, 16 éves. Barátjával együtt szeret rollerezni.

Peti: Szia Kata, Szabi hol van, nem nagyon szoktalak titeket külön látni.

Kata: Szia Peti! Otthon van, mert hatalmasat esett a rollerrel, és azt mondja, hogy nagyon fáj a lába.

Peti: Azért jól van, ugye?

Kata: Szerintem igen. Amikor sír, az is a roller miatt van, durván odacsapta a járdához és szét is tört az eleje. Sokat rollerezünk a városban, én még suliba is azzal járok, de itt a környékünkön elég nehezen megy.

Peti: Nem azért, mert túl gyorsan akartok menni?

Kata: Tudtam, hogy ezt fogod kérdezni, de nem. Csak rendesen akarunk haladni, de az egyik helyen meg van csinálva a járda, mondjuk lefelé, de az út másik oldalán már nem tudsz felmenni, és azt csak akkor látod, amikor már ott vagy. Nemrég egy barátom is felakadt, műteni kellett és azóta is gyengébb az a csuklója, meg valami fém is van benne. Pont voltunk látogatni, erre Szabi is elborult másnap. Konkrétan meg kell tanulni az egész környéket fejből, hogy hol milyenek az útviszonyok, itt kerülni kell egy kátyút és rossz a járda, ott meg síneken kell átmenni és emelni is kell a rollert. Nem buli.

MEGOLDÁSI JAVASLATUNK

A közterületeket és kereszteződéseket rollerbaráttá, akadálymentessé kell tenni, biztosítani kell, hogy a kerületben a jövőben mindenki biztonságosan, kényelmesen, vonzó körülmények között, fenntartható módon – rollerrel is – eljuthasson úticéljához.

A közutak felújításakor a közlekedési funkció mellett kerüljön előtérbe a városi élettér funkció. A felújítások során törekedni kell a komplex szemléletű tervezésre, a felületek újrafelosztására a fenntartható közlekedési módok javára, a gyalogosok és a biciklisek mellett egyre több rollerrel közlekedővel is számolni kell.

A korábbi évtizedek rossz gyakorlata szerint az utak tervezésekor a motorizált közlekedés igényei domináltak. Javítani kell a gyalogosok és a gyalogosok mellett közlekedő rolleresek lehetőségein (akadálymentesség, elérési útvonalak rövidítése, szintbeliség előnyben részesítése stb.), csökkenteni kell a közúti közlekedés által elfoglalt területek nagyságát.

Meg kell oldani, hogy rollerrel a vasutaknál és a főbb kereszteződéseknél kényelmesen át lehessen kelni, biztosítani kell Kata, Szabi és más rolleresek számára a biztonságos, akadálymentes közlekedést.

 

A CHESTNUT projekt az InterrregDanubeTransnational Programban az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg.